De Hollandsche Molen

Tot aan de cycloon van 1925 stond deze molen op de Needse Berg .

Op de Needse Berg staat de “Hollandsche Molen”.

10 augustus 1925 trokken zeer zware valwindstoten in combinatie met windhozen over de Noord - Achterhoek, daarbij een verwoestend spoor achterlatend. Wat bekend werd als de ‘stormramp van Borculo” liet ook zijn sporen na in Neede.

De oude standaardmolen op de Needse Berg (Varenhorst mölle), die daar sinds de 17e eeuw had gestaan, bleek niet bestand tegen het natuurgeweld en stortte in. Die gebeurtenis was het sein voor de oprichting van de vereniging ‘De Hollandsche Molen’. Deze nam de herbouw van de molen voortvarend ter hand en op 3 maart 1927 werd de nieuwe molen in gebruik genomen.

Bovenkruier.

De molen is een ronde stenen bovenkruier die dienst doet als korenmolen.

De stelling staat op 4 meter hoogte. De molen is 15 meter hoog en telt drie verdiepingen. Op de begane grond zijn twee inrijpoorten. Na de herbouw is de molen niet lang in gebruik geweest. Hij raakte, zoals zoveel molens, in verval. Pas in 1951/52 werd de molen gerestaureerd en weer in gebruik genomen, nu als houtzaagmolen. Na de restauratie in 1973/74 wordt er weer graan gemalen.

Pannevisroede

Bijzonder aan de molen was het wiekenkruis, bestaande uit twee ijzeren roeden van 26 meter.

Bij de laatste restauratie in 1999 zijn deze vervangen door moderne roeden.

Eén van de oude roeden was een bijzonder geklonken exemplaar van het Pannevistype.

Deze is ondergebracht in het historisch museum van Nieuwerkerk a/d IJssel.

De andere, een ‘Potroede’ doet nu naast de molen dienst als zitbank.

Als de wieken draaien is de molen te bezichtigen.

De vrijwillige molenaars malen er dan graan voor de plaatselijke bakker.

Gedenkplaten

In de muur naast de ingang bevinden zich twee gedenkplaten met de volgende teksten:

“Door haar, die op de wind vertrouwt,

Al sloeg die wind mij al te boud,

Kreeg ik een tweede leven:

Mijn romp die vroeger was van hout

Heeft zij van steen weer opgebouwd

En mij haar naam gegeven.”

Verwoest door cycloon 10 augustus

1925 opgebouwd door de Vereeniging

“De Hollandsche Molen”, daartoe in staat gesteld door het Nationale Steuncomité “stormramp”

Bouwers: A.J. en L. Dekker te Hazerswoude-Moerkapelle

In gebruik genomen januari 1927.

De molen is open: dinsdag van 09.30 uur tot 16.00 uur

zaterdag van 09.30 tot 16.00 uur.

En verder is de molen open als de wieken draaien.

Soort evenement
QR de Hollansche Molen