Het A.J.G. ter Weemepark

Het A.J.G. ter Weemepark is een dierenpark van grote schoonheid, gelegen in de serene stilte van een parkachtig landschap.

Toen begin twintigste eeuw een spoorbaan werd aangelegd, thans fietspad, was daar zand voor nodig. Daardoor ontstond een vijver met middenin een eilandje. De familie ter Weeme,  Needse textielbaronnen, kocht het en liet rondom een parkje aanleggen met op het eiland een theehuisje. De familie heeft daar vele jaren van de natuur genoten.

In 1946 kreeg de Needse Pluimvee- en Konijnenfokvereniging het idee, om het door de oorlog totaal verwaarloosde parkje te restaureren en van dieren te voorzien. De eigenaren gingen akkoord en vroegen als huur 30 eieren per maand, in die tijd zeer waardevol, omdat eieren op de bon waren.

Zo bleef het parkje voor Neede behouden, ook toen de familie het park in 1952 aan de gemeente schonk.

Onder de inspirerende leiding van initiatiefnemer, wijlen Johan Arendshorst, zorgen de vrijwilligers van de NPV sindsdien met grote inzet voor het voederen van de dieren en het onderhoud van het park, dat in 1962 uitgebreid werd met een hertenkamp.

In 1985 werd de vijver eveneens door de vrijwilligers van de NPV uitgebaggerd en afgerasterd met gaas. Er werden eenden in de vijver gezet, een duiventil met duiven geplaatst en een hok met cavia´s bevolkt.

In het park is een keur van interessante dieren te zien. Dat maakt het bezoek aan het park tot puur genieten voor kinderen en volwassenen.

Er lopen diverse wandel - en fietsroutes langs het park.

Informatie bij VVV Neede.

Soort evenement
QR A.J.G. ter Weemepark